24.04.20 13:00

Royal Arctic Line går i det lange Corona gear

 

Royal Arctic Line har en samfundskritisk rolle og besejlingen skal fortsætte uanset hvad. Så enkelt er det.

Som krisen udvikler sig har vi indstillet os på et langt beredskab. Vi har indstillet os på at dette kan tage mange måneder, ja faktisk over et år. Men man kan ikke være i højt beredskab hele tiden og derfor har vi opdelt krisen i 3 forskellige tilstande:

1)    Det lette beredskab (men stadig beredskab)

2)    Det skærpede beredskab

3)    Det særligt skærpede beredskab

Inden for disse 3 defineres retningslinjerne for hjemmearbejde, fysiske møder, kantine, holdopdeling, forskudte arbejdstider, antal kunder i lokalet og muligheden for kunde/leverandørbesøg. For skibene defineres også hvordan havneoperationen arbejder sammen med skibene for at undgå unødig kontakt, særligt med Atlantskibene som jo kommer fra samfundssmittede områder. Royal Arctic Lines beredskabsgruppe fastsætter beredskabsniveauet for alle havne og skibstyper.

Fra lørdag morgen er vi i beredskab 1 for Grønland og kyst- og bygdeskibe. For skibe der kommer fra Danmark er vi stadig i beredskab 2. I Danmark vurderer vi i øjeblikket om beredskabet kan gå til 1, når meldingerne fra Danmark har stabiliseret sig mod den 10. maj.

Mange medarbejdere i Royal Arctic Line er påvirket af Coronakrisen. Det er vigtigt for os alle at vi erkender den situation vi er i, og at mange medarbejdergrupper er særligt påvirkede. Vore folk på skibene til og fra Danmark er særligt påvirkede, da de i Grønland betragtes som mulige smittebærere. Vi har endog haft 2 COVID-19 tilfælde blandt medarbejdere der har været ombord på Atlantskibene. Der kræves derfor isolation af disse skibe når de er i Grønland. Det gør arbejdslivet ekstra tungt for denne gruppe.

Mennesker er forskellige. Vi har alle forskellige reaktioner på kriser vi oplever. Ved at skabe klarhed over krisens omfang og den situation vi befinder os i hjælper vi alle til at forstå situationen bedre. Kun ved at hjælpe hinanden og passe på hinanden kan vi sikre at Royal Arctic Line kan hjælpe Grønland bedst muligt. Derfor har vi meget fokus på at informere og støtte hinanden i at træffe de rigtige beslutninger, så forsyningen beskyttes bedst muligt ved at medarbejderne føler sig trygge.

Sejladsen må ikke gå i stå. I Royal Arctic Line er vi stolte over medarbejdernes indsats og det ansvar alle tager for at sikre at sejladsen til enhver tid forsætter. Også selvom vi godt er klar over at Coronakrisen kan tage rigtig lang tid at komme igennem.

Fredags Udmelding D