Terminalen i Nuuk er klar til samsejlads
Når Royal Arctic Line indleder sin samsejlads med islandske Eimskip til sommer skal der håndteres cirka 25 procent større godsmængder i Nuuk, som er den eneste by i Grønland de tre nye atlantskibe skal anløbe.
De knapt 50 terminalarbejdere og 8 funktionærer, der arbejder i to hold og har ansvaret for at losse og laste skibene, skal med samsejlingen arbejde på en lidt anden måde. Hvor de i dag normalt betjener et skib ad gangen skal de i fremtiden betjene både et atlantskib og et feederskib samtidigt – feederne er forsyningsskibene til Nord- og Sydgrønland.
Rent praktisk skiftes feederne til at blive betjent ved den 305 meter lange kaj på Qeqertanut sammen med atlantskibet. Først atlantskib og feeder nord, dernæst atlantskib og feeder syd. Atlantskibene, der er planlagt til at ankomme hver fredag morgen, betjenes med havnens to mobilkraner – hvoraf det ene i dag er på eldrift – og feederne med deres egne kraner.
– Vi har ansat 12 terminalmedarbejdere mere for at kunne betjene de nye skibe og håndtere de større godsmængder, og vi har trænet, og vil i de næste måneder holde nogle workshops for at bliver helt skarpe inden opstart. Meget af oplæringen til den ny arbejdsform kommer af træning og praktisk erfaring, siger Regionshavnechef i Nuuk Daniel Danielsen, Royal Arctic Line.
I denne tid, hvor en COVID-19 epidemi truer i Nuuk, er terminalmedarbejderne holdvis totalt adskilt fra hinanden og må ikke mødes eller ses – heller ikke uden for arbejdstid. Forsyningspligten af Grønland går forud for alt andet i Royal Arctic Line – også i disse dage.